> Kuorma-auton lastutus | VoimaaCom

Kuorma-autojen moottorioptimointi

Moottorioptimoinnilla maisemat tasoittuvat

Moottorioptimoinnissa moottorin toimintaa ohjaava elektroniikkaa säätämällä lisätään voimaa ja vääntöä sinne, missä sitä eniten tarvitset. Raskaassa kuorma-autossa potkua tarvitaan ennen kaikkea matalilla kierroksilla, jolloin tosimiesten työkalusta tulee jouhevampi ja mukavampi ajettava. "Mäkinen maisema tasoittuu", kuten erä asiakkaamme totesi.

Riittävä voima ja vääntöä jo alakierroksilla merkitsee myös parantunutta polttoainetaloutta, kun ajoneuvoa ei tarvitse turhaan kierrättää. Laajentuneen vääntöalueen ansiosta myös vaihtamistarve vähenee, mikä tekee keppivaihteisella autolla ajamisesta miellyttävämpää.

Tilaa optimointi pihaasi Usein kysyttyä


Monta syytä optimoida autosi!

  • Kaikki teho irti biodieselistä
  • Matkanteko nopeutuu
  • Vaihtamistarve vähenee
  • Käyntiääni tasoittuu
  • Lisää tehoja
  • Lisää vääntöä
  • Pienempi kulutus
  • Vähemmän C02-päästöjä

Monta syytä valita VoimaaCom!

  • Vuosien vankka kokemus
  • 100% tyytyväisyystakuu
  • Myös asiakkaan luona
  • 24 kk asennustyötakuu
  • 100% kotimainen
  • AAA-luottoluokitus

Optimointitapa riippuu autosi
merkistä ja vuosimallista

Näkyykö optimointi testereissä?

Kaikissa optimointitavoissa koneen tunnistetiedot säilyvät huolto- ja vikadiagnoosien suhteen alkuperäisinä. Sen vuoksi huoltotesteriin kytketty optimoitu ajoneuvo näyttää tältä osin koskemattomalta.

Alkuperäisen ohjelman palautus?

Aoneuvon palauttaminen alkuperäiseksi onnistuu samoin periaattein kuin uudelleen ohjelmointikin. Alkuperäinen ohjelma arkistoidaan aina VoimaaComin varmistettuun tietopankkiin.

CHIP

zippaus eli lastutus

ECU:ssa eli moottorin ohjausyksikössä moottorin ohjausohjelman sisältävä muistipiiri korvataan uudella optimoitiohjelman sisältävällä muistipiirillä. Tästä toimintatavasta on myös muodostunut kansankielinen termi lastutus.

Tätä tapaa käytetään ajoneuvoissa, joissa alkuperäinen muistipiiri ei ole uudelleenohjelmoitavissa (yleensä autot, joiden vuosimalli on alle 2000).

SERIAL-väylä

huoltoportti­ohjelmointi

Optimointi Serial-väylästä on helpoin ja nopein tapa ohjelmoida uudelleen moottorin ohjainyksikön muistipiiri. Ohjelmointi voidaan suorittaa suoraan OBD2-väylän tai ajoneuvokohtaisen huoltoväylän kautta ilman muistipiirin vaihtoa.

Tämä on tyypillisin ohjelmointitapa vuosimallin 2000 - 2014 kuorma-autoissa.

FLASH-offboard

ohjelmointi suoraan ohjainyksikköön

Ohjainyksikön ohjelmointi on toiseksi nopein tapa ohjelmoida uudelleen moottorin ohjainyksikön muistipiiri. Ohjelmointi suoritetaan suoraan ohjainyksikköön mallikohtaisen kaapelin tai niin sanottujen ohjelmointipisteiden kautta ilman muistipiirin vaihtoa tai irrotusta.

Tämä on tyypillinen ohjelmointitapa aivan uusiin kuorma-autoihin, joille Serial-väylä -ohjelmointi ei ole vielä mahdollista.

Kiinnostuitko? Tilaa optimointi nyt heti!